Gyakorlati tanácsok

A legjobb út az inkontinencia probléma kezeléséhez, ha lépésről lépésre cselekszik. Néhány lépés, amelyről úgy tünhet, hogy nincs kapcsolatban a problémával, igazán hasznos lehet mind aktív, mind ágyban fekvő betegek esetében. A pozitív hozzáállás és az arra való hajlandóság, hogy pozitívan változtasson életén alapvető fontosságú.

Hol kezdjem?

Elegendő mennyiségű folyadékbevitel

A szervezetnek elegendő mennyiségű folyadékbevitelre van szüksége, hogy megfelelően működjön- erre oda kell figyelni még akkor is, ha nem inkontinens. A kortól, nemtől, környezeti hőmérséklettől és a napi tevékenység intenzitásától függően a szükséges folyadékbevitel mennyisége változó, a szervezet azonban képes ezt kifejezni vízfelvétel formájában. Érdemes odafigyelni a jelekre, amelyet szervezete küld és észben tartaani néhány fontos dolgot:

Ne feledje:

  • Egy felnőtt embernek napi 1,5-2 liter folyadékbevitelre van szüksége. Nagy melegben ennek mennyisége növekszik.
  • Az elegendő mennyiségű folyadékbevitel elősegíti a vesék megfelelő működését.
  • Érdemes ragaszkodni a szabályhoz, hogy akkor igyon, amikor szükséges.
  • Csillapítsa szomját olyan italokkal, amelyek nem 0 kalóriásak – válasszon ásványvizet, gyógy-vagy gyümölcsteákat , cikóriakávét vagy fölözött tejet.

Figyelem: egyes gyógyteák, például a csalán tea vízhajtó hatású. A gyümölcsök közül a görögdinnye és a cseresznye hasonló hatású.

A folyadékmennyiség csökkentése a célból, hogy az inkontinencia fokát csökkentsük nem megfelelő megoldás./visszás megoldás. Felejtse el! Azzal, hogy kevesebbet iszik, kevesebb lesz az ürített vizelet mennyisége, ugyanakkor a hólyag kapacitása is csökken, amely poliúriához vezet (nagy mennyiségű vizelet gyakori ürítéséhez). Ön gyakrabban fog vizeletürítési kényszert érezni, még akkor is, ha a hólyag nincs megtelve.

Az elégtelen folyadékbevitel dehidratációhoz vezethet, amely csecsemők és idős emberek esetén veszélyes lehet.

A dehidratáció kezdeti tünetei:

  • Folyamatos szomjúság-érzet,
  • Kiszáradt száj,
  • Súlycsökkenés,
  • Fáradtság/kimerültség.

A kialakuló dehidratáció további tünete lehet a fokozatos energia-vesztés és pszichomotorikus gyengülés. A kialakuló dehidratáció komoly veszélyt jelent az egészség számára.

Étkezzen egészségesen és ügyeljen arra, hogy rendszeresen könnyítsen magán

Az egészéges étrend, amely az összes szükséges tápanyaggal ellátja szervezetét, biztosítja az ön jólétét és segít elkerülni az emésztési problémákat. A gyakori szorulásnak a rossz étrend a kiváltó oka, mivel meghosszabbítja az emésztőcsatorna végét. Ez nyomást okozhat a hólyagon és irritálhatja, amely csökkenti annak kapacitását. Ráadásul a húgycsőre nehezedő nyomás azt is okozhatja, hogy a hólyag ürítés nehezebbé válik, amely a túlfolyásos inkontinencia kiváltó oka lehet.

A helyes étkezés néhány szabálya, melyek segítségével elkerülheti az emésztési problémákat:

  • A reggeli a nap legfontosabb étkezése – energiát biztosít egésznapra. Ügyeljen arra, hogy ez a napi kalóriabevitel szükséglet körülbelül ¼-ét fedezze.
  • Vacsorára fogyasszon valami könnyűt – a teli gyomor megnehezíti az alvást.
  • Ha Ön diétázik, szigorúan tartsa be orvosa vagy táplálkozási szakértője tanácsait.
  • Lassan egyen – a kapkodva étkezés nem jó az egészségének.
  • Étrendje változatos kell, hogy legyen – ne feledje, szervezetének szénhidrétra, fehérjére és szírra is szüksége van, hogy megfelelően működjön.
  • Egyen sok friss gyümölcsöt és zöldséget – nélkülözhetetlen kiegészítői az egészséges étrendnek mivel vitaminban, ásványban és rostokban gazdagok.
  • Mérsékelten fogyasszon fűszeres, zsíros ételeket – emésztési problémái nagyobb gondot okoznak, mint a jóllakottság, amit az étel okoz.
  • Csökkentse a só bevitelét – a só megállítja a vizet a testében, túl sok só használata izzadást okozhat.
  • Kerülje az üres kalóriákat (amely az édességben, crispben és más “nehezen emészthető ételben található. Szervezete nem tudja hasznosítani ezeket és a kalória felesleg zsír formájában rakódik le.
  • Kerülje a bőséges, zsíros ételeket – helyette naponta 4-5 alkalommal fogyasszon könnyű ételeket és minden nap ugyanakkor étkezzen.
  • Ne egye túl magá – gyomorrontást okozhat.
  • Ne csipegessen az étkezések között – elhízáshoz vezethet.
Kísérje figyelemmel a súlyát

A túlsúly a vizelet inkontinencia egyik oka. A zsírtöblet a gyomor területén a medenceizmok gyengüléséhez vezet és nyomást gyakorol a belső szervekre, köztük a hólyagra is. Érdemes néhány plussz kilót leadni.

A fogyás nehéz, de nem lehetetlen feladat. Ennek legegyszerűbb módja, ha fokozatosan adja le a felesleget azáltal, hogy egészségesen étkezik és rendszeresen tornázik. Azoknak, akik nem tudják megtenni a fizikai aktivitás más formája ajánlott, például a gyaloglás, amely szintén pozitív hatással van a hangulatra.

Hozza rendbe a környezetét

A mellékhelység gyors elérésnek biztosítása egy sarkalatos tényező,amely nagyban befolyásolja az inkontinenciával élők közérzetét. A környezete ehhez a problémához való rendezése, igen fontos a csökkent mozgásképességű emberek számára. Annak tudata, hogy a mellékhelyiséghez vezető út egyszerű és gyors, stressz mentessé teszi a folyamatot és csökkentheti a vizeletvesztési epizódok számát

Mi segíthet?

  • Viseljen olyan ruhákat, amelyek könnyen levethetőek – a gombos nadrág viselése nem túl praktikus.
  • Bizonyosodjon meg róla, hogy a mellékhelységhez vezető út egyszerű és könnyű – tárgyak körüli manőverezés lelassíthatja az Ön útját.
  • Egy kommód elhelyezése az ágy mellett jó ötlet, ha a környezet átrendezése nem lehetséges és attól tart, hogy nem ér ki időben a WC-re Különösen hasznos éjjel.
Alkalmazzon megelőző kezelést

Már egy kevés, a megelőzésbe fektetett energiával sok fájdalmat spórolhat meg és elkerülheti a húgyúti fertőzéseket vagy a bőrirritációt, amely felfekvéshez vezethet. Az ágyhoz kötött emberek kevésbé immunisak a fertőzésekre és ráadásul az inkontinens személyek bőre az irritáló nedvességnek is ki van téve. Ezért nagyon fontos, hogy különleges figyelmet fordítsunk rá.

Ne feledje:

  • Amennyiben szükségszerű váltson nedvszívó terméket. Kerülje a betét vagy pelenka túl sokáig való használatát. Az a nedvszívó termék, amely megtelt, nem véd az inkontinens periódusoktól és bőrirritációt okozhat.
  • Gyengéden tiszítsa meg a bőrét minden alkalommal, amikor cserélni a nedvszívó terméket. Legjobb, ha a speciális habot vagy tiszító terméket használ, amelyhez víz sem szükséges.
  • A bőrt, tisztítás után védje krémmel, amely ellenállóvá teszi az irritációval szemben.

Itt többet olvashat a inkontinens személyek számára szükséges megfelelő higiéniáról.