Menopauza

Mi a menopauza?

Menopauza (a klímax kor) egy természetes történés, amelyen minden nő átesik. A menstruációs időszak végét jelzi, amelyet a petefészek hormonális funkcióinak gyengülése okoz. A jelenség akkor tulajdonítható menopauzának, ha egy negyvenes éveit betöltött nő 6 egymást követő hónapon át nem menstruál.

A menopauza rendszerint akkor jelentkezik, amikor egy nő 50-es éveihez közelít, de a vele együtt járó kellemetlenségek több évig is elhúzódhatnak.

Mi okozza a menopauzát?

A menopauza jelei az ösztradiol alacsony koncentrációjával állnak összefüggésbe – amely az ösztrogén hormonok egyike. A nő szervezeének át kell állnia a szabályos menstruációról a csökkent szintű hormontermelésre.

A hormonális változásokhoz való igazodás minden nő esetén különféle lefolyású lehet. A menopauza tünetei már néhány évvel az utolsó vérzés előtt megjelenhetnek. Az alábbi tünetek küzül vannak olyanok, amelyet nem mindegyik nő tapasztal – ez egy nagyon egyedi dolog. Ez az oka annak, hogy minden nőnél egyénileg kell kezelni.

Menopauza tünetek:
  • hőhullámok és éjszakai verejtékezés – amely néhány másodperctől néhány percig is eltarthat,
  • álmatlanság – az elalvás nehézsége és a gyakori ébrenlét napközbeni irritációhoz vezethet,
  • mentális változások – depresszió, memória problémák és hangulatingadozás
  • menstruációs zavar – kevésbé bőéges és szabálytalan menstruációs folyás, periódusok közötti vérzés
  • bőrgyógyászati problémák – ernyedt bőr, kialakuló cellulitisz, durva tapintású köröm, hajhullás, akné, seborrhoea, stb.
  • szédülés – gyakran hőhullám és megnövekedett feszültség kíséri,
  • súlygyarapodás – az éhségérzet gyakoribbá válik és nehezebb leadni a súlyfölösleget,
  • hüvelyi szárazság és a nemi vágy csökkenése – a vagina nyálkahártyájának csökkent váladéktermelésével függ össze, a szárazságot viszkető érzés kísérheti, amely szexuális aktus közbeni diszkomfort érzethez vezet,
  • fájdalomérzet vizelketürítés közben, inkontinencia – főként stressz inkontinencia, amely tüsszentéskor, köhögéskor és nehéz tárgyak emelésekor jelentkezik,
  • krónikus hüvelygyulladás – a száraz nyálkahártya miatt gyakoribbá válnak a gyulladások,
  • keringési megbetegedések – az ösztrogén védelem elvesztésével áll kapcsolatban,
  • csontritkulás, fájdalom a csontokban – a gyors ásványi veszteséggel állnak összefüggésbe,
  • gyakori szorulás – amelyet a test belső változásai okoznak illetve a rossz táplálkozás és az egészségtelen életvitel is kiválthatja.

Ne feledje a menopauza nem betegség, hanem természetes biológiai változás. A menopauza nem olyan dolog, amelyet gyógyítani kell – a kezelés enyhíti a kellemetlen tüneteket és segít helyreállítani a hormonális egyensúlyt, amelyet a klímax kor megzavart. Az orvos javasolhat hormonpótló terápiát, de ez nem minden nőnél alkalmazható.

Mit tehet, hogy segítsen magának átesni a menopauzán?
  • Ne feledje, az hogy hogyan esik át ezen az időszakon főleg Öntől függ. Ha odafigyel fizikai és szellemi egészségére, akkor úgy is megélheti a menopauzát mint a “második ifjúkort”.
  • Koncentráljon önmagára. Ez az az időszak, amikor saját szükségleteire fókuszálhat, újra felfedezheti partnerét és magát, a szenvedélyt. Adjon lehetőséget magának arra, hogy pozitív egoista legyen – jót fog tenni.
  • Ha dohányzik – szokjon le, vagy legalább próbáljon meg leállni a dohányzással. A menopauza megfelelő időszak arra, hogy pozitív változásokat vigyen véghez életében.
  • Étkezzen egészségesen és kiegyensúlyozottan – amely segít abban, hogy jobban érezze magát és elkerülheti a szorulást és a súlygyarapodást is.
  • Ne feledkezzen meg szervezete megnövekedett kalcium és D-vitamin szükségletéről,ha étrendjéből hiányoznak ezek az elemek, szedjen táplálékkiegészítőt.
  • Ügyeljen a hólyagjára – próbálja megvédeni a gyulladástól, tornáztassa a medencefenék izmait.
  • Ha vizeletvesztést tapasztal – biztosítson magának diszkrét védelmet azáltal, hogy Seni Lady urológiai betétet használ.
  • Maradjon aktív – a tornagyakorlatok segítenek abban, hogy formában tartsa testét, növeli a boldogsághormon termelését és ennek köszönhetően jobban érzi magát. Ha nem elég fitt ahhoz, hogy tornázzon, legyenek aktívak a mindennapjai – sétáljon, szálljon le egy megállóval hamarabb a buszról és gyalogoljon, lift helyett használja a lépcsőt.
  • Keressen fel egy orvost és ne féljen kérdéseket feltenni – segít abban, hogyan kezelje állapotát és összes kétségét eloszlatja.
  • Végeztesse el az összes javasolt vizsgálatot – vérvizsgálatot, vizeletvizsgálatot és hallásvizsgálatot, csináltasson mammográfiát és keressen fel egy nőgyógyászat. Vannak betegségek, amelyek a menopauza alatt alakulnak ki, de ha időben felfedezik őket, akkor könnyebben gyógyíthatóak.
  • Mindig legyen önmaga – ne feledje a menopauza elmúlik és sok év áll Ön előtt, hogy élvezhesse az életet.